Zo, dat lucht op!

Gepubliceerd op 5 maart 2019 15:28


Wat is het toch lekker om af en toe eens goed boos te worden, je hart te luchten over al die ergernissen iedere dag! De meeste stellen kennen het wel; de irritaties over rondslingerende sokken en losliggende tandpastatubedopjes barsten in één keer los en een knetterende ruzie over ‘niets’ is het resultaat. Is eenmaal de lucht weer geklaard dan gaan beiden weer tevreden op dezelfde voet voort.


Prima, als beide partners hiermee kunnen leven en als niemand anders er last van heeft. Maar hoe werkt dit op de werkvloer? Je zit in een vergadering en 2 collega’s vliegen elkaar plotsklaps in de haren. Het gaat er hard aan toe en de verwijten vliegen over de tafel. Daar zit je dan en je kijkt ernaar. Met een beetje goede wil zal de voorzitter van de vergadering ingrijpen en de twee kemphanen manen tot acceptabel vergadergedrag. Maar daarmee is de kous natuurlijk niet af. Misschien gaan ze schoorvoetend akkoord met een ‘goed gesprek na de vergadering’ en misschien suddert de onvrede nog een tijdje door. Of…de ruzie heeft de lucht wel geklaard en ze kunnen straks weer met elkaar door één deur.
Ruziemaken, hoe doe je dat eigenlijk? Wil je dat een ruzie helpt, dan zijn er toch wel wat regels om je aan te houden. Zo is een plotselinge uitval met een veewagen vol oude koeien niet verstandig. Ook voor een ruzie is er een tijd en plaats. Dat doe je dus liever niet waar collega’s bij zijn en als er belangrijker zaken op het spel staan. Zoek dus een goed moment én een plek waar je anderen niet stoort met je geschreeuw. Oude koeien zijn funest voor een ruzie, tenzij je wilt dat de ruzie tot in den treure doorloopt. Maak alleen ruzie over actuele zaken, iemand moet zich wel kunnen herinneren dat ie wat fout gedaan heeft, toch?!
Hoe vervelend ook, het recht van vrije meningsuiting geldt voor iedereen. Voor jou, maar dus ook voor je ruziepartner. Als je wilt dat er naar jouw mening geluisterd wordt, moet je ook naar de mening van de ander luisteren. Merk je dat de ruzie je niet oplucht maar alleen nog kwader maakt? Stap er dan uit, maar doe dat beleefd. Zeg gewoon dat de ruzie op een manier verloopt die jou geen goed doet en dat je graag op een ander tijdstip verder gaat. Accepteer dat ook van de ander!
Wees duidelijk! Geef tot in de finesses aan waar jouw ergernis precies zit: “ik ben zo boos dat je alinea 3.2 in het strategisch plan hebt aangepast zonder dat met mij te overleggen!!” En niet: “ik ben het zo zat dat je altijd maar achter iemands rug om zit te kladderen in andermans werk”. Woorden als ‘altijd’, ‘nooit’, ‘alles’, ‘compleet’, ‘iedereen’ en dergelijke doen het nooit echt goed tijdens een ruzie trouwens, het zijn rode lappen voor je ruziepartner: “Hoezo altijd, dat is maar één keer geweest!”
Ga je echt voor die ruzie, probeer je gevoelens dan niet uit alle macht binnen te houden. Je non verbale gedrag zal je altijd ontmaskeren en het is beter dat je je uitspreekt dan dat je uitbarst. Je kunt beter zeggen dat je je voelt alsof je iedereen een ram kan verkopen dan dat je dat ook werkelijk doet. En eindig de ruzie op de goede manier. Geef elkaar die hand en spreek af hoe je samen verder gaat. Als je sorry wilt zeggen, dan alleen over de manier waarop je tekeer ging en niet over de inhoud van de ruzie, anders is het allemaal toch blijkbaar niet de moeite waard geweest.
De overeenkomsten met gewone gesprektechnieken zijn je vast opgevallen; ook ruzie is een vorm van communicatie, een gesprek. En het lucht soms zo heerlijk op!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.